Provozní kapaliny automobilu

Každý automobil potřebuje ke svému spolehlivému provozu provozní kapaliny. Podívejme se na základní provozní kapaliny, které musíme svému miláčkovi vždy dopřát.

Brzdová kapalina

Měnit brzdovou kapalinu alespoň každé dva roky je jeden z nejdůležitějších bezpečnostních kroků k jízdě bez nehody. Spousta řidičů ale toto zanedbává. Proč je tak důležité brzdovou kapalinu často měnit? Je to velice jednoduché. Brzdová kapalina má jednu nevýhodu, a to, že vstřebává vodu. Jak jistě všichni víme, bod varu vody je 100 ⁰C, nicméně bod varu úplně nové brzdové kapaliny bývá mezi 230 – 330 ⁰C. Při brzdění snadno teplota přehoupne 100 ⁰C a voda se začne odpařovat, vznikne stlačitelná pára a tento jev má velký vliv na celkový brzdný účinek.

Dle bodu varu se brzdové kapaliny dělí na kategorie označené jako: DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1 a jsou vyrobeny na bázi etylenglykolu. Pak je tady ještě brzdová kapalina DOT 5, která je vyrobena na silikonové bázi. DOT 3, 4 a 5.1 jsou mísitelné, ale pozor! Nikdy se nemísí brzdová kapalina DOT 5.

Brzdová kapalina by dále měla splňovat parametry viskozity, která odpovídá konstrukci brzd. Nehledě na teplotu by se viskozita kapaliny neměla měnit, nebo jen minimálně. Celkově by měla být kapalina odolná při teplotním namáhání, neměla by podléhat korozi. Většina nových vozidel vybavených systémy ESP, DSC a podobně potřebují speciální brzdovou kapalinu, která bude řidší a díky tomu bude rychleji pracovat i za nižších teplot. Pokud byste použili do takového vozu obyčejnou brzdovou kapalinu, pravděpodobně to ovlivní funkci těchto stabilizačních systémů.

Motorové oleje

Kolem motorových olejů se točí spousta mylných informací, které se rozšiřují jako houby po dešti a často pak slýcháváme úplně odlišné názory na věc. Asi nejčastějším oříškem bývá to, že si motoristé často pletou, co znamenají písmena a číslice ve značení jednotlivých typů motorových olejů. 15W40 je minerální olej, 10W40 je polosyntetický a olej 5W40 je plná syntetika. Toto rozdělení si zakažte zapamatovat, protože je to hloupost. Neplatí ani mýlka, že čím nižší je číslo před „W“ tím kvalitnější je olej a delší jeho životnost. Písmena a číslice pouze říkají uživateli na jakou nejnižší a nejvyšší teplotu je olej ještě vhodný. Čísla před „W“ říkají, při jaké nejnižší teplotě vám motor nastartuje. Čím nižší číslo, tím může být nižší okolní teplota. Například motorový olej s označení 5W umožní bezproblémové startování až v – 40 ⁰C. Následující čísla udávají zajištěnou viskozitu při vysokých teplotách. Čím vyšší je číslo, tím vyšší může být okolní teplota.

Většinou si motoristé nechávají měnit olej v servise, kde jim občas nabídnou varianty olejů, které splňují podmínky, akorát se třeba liší cenově. V některých autoservisech použijí i vámi dodaný olej, ale nemusí být tolerantní všude. A v ostatních se neptají a dolijí, který tam prostě patří, ať už je jakýkoli.

Nejčastěji používaný olej v našich proměnlivých podmínkách je typ celoročního oleje, který kombinuje zimní i letní ukazatel: 5W-40.

Výkonovou klasifikaci oleje udává evropská norma ACEA nebo americká norma API.

Nejdůležitější vlastností je mazací schopnost, napomáhají k tomu i protioděrové a vysokotlaké mazivostní přísady. Motorový olej musí chránit motor před korozí a udržet ho v čistotě. K tomu slouží detergentní přísady. Disperzantní přísady se starají o uvolněné nečistoty a brání jim, aby se usadily v motoru. Motorový olej také musí obsahovat antioxidanty a nesmí měnit vlastnosti plastů, se kterými přijde do styku.

Žádná vlastnost by neměla být preferována na úkor jiné. Oleje a aditiva ovlivňují nejen emise a ale i bezpečnost jízdy.

Příspěvek byl publikován v rubrice Auto-moto se štítky , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.